בדיקת היתכנות נועדה בדיוק כדי למנוע מראש כניסה למצבים שנועדו לכישלון וכמו כן, בדיקת היתכנות מאפשרת ליזם העסקי להתכוונן מחדש ולשנות את הרעיון כך שיתאים למציאות השוק ויוכל להצליח במתכונת שונה. גם רעיון מעולה לא חייב להצליח ויש לבחון אותו מבחינה מקצועית.
מבוא של בדיקת היתכנות
חלקה הראשון של כל בדיקת היתכנות מקצועית הוא מעין סקירה ממבט על של הרעיון העסקי שאותו בוחנים, חלק זה של הבדיקה נועד להבהיר מה מהות הרעיון, השירות או המוצר, מה הוא נועד להשיג וכדומה. שלבי המבוא לרעיון העסקי בבדיקת היתכנות הם:
- הקדמה כללית ותמציתית לגבי הרעיון עצמו, איך עלה הרעיון, סיבות לצורך, שוק וכדומה.
- תיאור השירות או המוצר שלגביו מבצעים בדיקת היתכנות, כולל ירידה לפרטים טכניים כל פי מהות השירות/מוצר.
- על איזה צורך הרעיון עונה בקרב הציבור והלקוחות הפוטנציאליים.
- תכונות ספציפיות ורלבנטיות של הרעיון העסקי שנבחן.
- מצב הרעיון בעת ביצועה של בדיקת היתכנות – קונספט, אב טיפוס, לאחר ניסויים וכל סטטוס אחר.
ניתוח ההזדמנות העסקית במסגרת בדיקת היתכנות
מיקרו-כלכלי:
- בחינת התחרות הקיימת בשוק הרלבנטי – מוצרים, שירותים או רעיונות דומים שכבר קיימים או נמצאים בפיתוח.
- סקירת לקוחות פוטנציאליים – האם יהיה מי שישלם עבור יישום הרעיון העסקי, מהו קהל היעד וכדומה.
- בחינה של מקרים ותגובות עם כניסת מתחרים חדשים לתחום העסקי הרלבנטי.
- בדיקה של קצב השינוי והפיתוח הטכנולוגי במקרים של בדיקת היתכנות לגבי מוצרים או שירותים שתלויים בטכנולוגיה.
מאקרו-כלכלי:
- ניתוח הסביבה הפוליטית בשוק היעד והשפעת מצב זה על יישום הרעיון.
- ניתוח של הסביבה הכלכלית – חלק מהותי בכל בדיקת היתכנות מקצועית, למשל האם מצב הכלכלה מאפשר כניסת רעיון עסקי חדש בשלב זה.
- בחינת הסביבה החברתית לגבי הצלחת הרעיון.
- ניתוח הסביבה הטכנולוגית, בדיקת היתכנות בודקת האם שוק היעד יכול לקבל רעיונות חדשניים או שמא הם ייתקלו במחסום טכנולוגי-פסיכולוגי למרות היותם טובים בבסיסם.
בחינת אסטרטגיות השיווק במסגרת בדיקת היתכנות
חשוב לבחון את דרכי השיווק של הרעיון העסקי, כי ללא שיווק אין סיכוי להצלחה. מנתחים את האסטרטגיה על פי מודלים מקצועיים (SWOT או BCG), בוחנים את קהל היעד, מהות המוצר, מחירו, תדמית ושאר היבטי שיווק.
שלבים נוספים
בדיקת היתכנות פיננסית
כמובן שחשוב, כאשר בודקים את האפשרות של הקמת עסק חדש, לבחון מראש את מקורות המימון ליישום הרעיון העסקי, אם הכל מוצלח אבל אין כסף ליישם זאת היזם נמצא בבעיה. בוחנים את המימון, נתוני המכירות הצפויים ובדיקה של גיליונות כספיים.