Site icon smart& Better

בדיקת היתכנות

בדיקת היתכנות נועדה בדיוק כדי למנוע מראש כניסה למצבים שנועדו לכישלון וכמו כן, בדיקת היתכנות מאפשרת ליזם העסקי להתכוונן מחדש ולשנות את הרעיון כך שיתאים למציאות השוק ויוכל להצליח במתכונת שונה. גם רעיון מעולה לא חייב להצליח ויש לבחון אותו מבחינה מקצועית.

ביצוע בדיקת היתכנות הוא עניין שמצריך מקצועיות וניסיון לצד יכולת הבנת שוק טובה, לכן לא כל אדם או יזם יכול לבצע בדיקת היתכנות איכותית, בנוסף, רצוי שלא היזם עצמו או בעל עניין אחר יבצע בדיקת היתכנות כי מן הסתם היזם או בעל העניין מגיע "משוחד" לבדיקה ועשוי לא לספק תוצאות אובייקטיביות.

מבוא של בדיקת היתכנות

חלקה הראשון של כל בדיקת היתכנות מקצועית הוא מעין סקירה ממבט על של הרעיון העסקי שאותו בוחנים, חלק זה של הבדיקה נועד להבהיר מה מהות הרעיון, השירות או המוצר, מה הוא נועד להשיג וכדומה. שלבי המבוא לרעיון העסקי בבדיקת היתכנות הם:

ניתוח ההזדמנות העסקית במסגרת בדיקת היתכנות

לאחר שהובן מהו הרעיון העסקי עצמו ומדוע הוא עשוי להועיל, מגיע השלב הפרקטי של בדיקת היתכנות, בחינה כלכלית מקצועית שנועדה ללמד על מהות ההזדמנות העסקית שקיימת ברעיון, כוללת את המרכיבים הבאים, כאשר יש בחינה של הדברים בהיבט המיקרו-כלכלי וגם מהיבט מאקרו-כלכלי.

מיקרו-כלכלי:

מאקרו-כלכלי:

בחינת אסטרטגיות השיווק במסגרת בדיקת היתכנות

חשוב לבחון את דרכי השיווק של הרעיון העסקי, כי ללא שיווק אין סיכוי להצלחה. מנתחים את האסטרטגיה על פי מודלים מקצועיים (SWOT או BCG), בוחנים את קהל היעד, מהות המוצר, מחירו, תדמית ושאר היבטי שיווק.

שלבים נוספים

חשוב לבצע בדיקת היתכנות שכוללת גם בדיקה שיש ליזם יכולת תפעולית וארגונית לנהל את הרעיון העסקי בשלב היישום וכן לבחון האם ניתן ליישם את הרעיון מבחינה טכנולוגית (למיזמי טכנולוגיה בלבד).

בדיקת היתכנות פיננסית

כמובן שחשוב, כאשר בודקים את האפשרות של הקמת עסק חדש,  לבחון מראש את מקורות המימון ליישום הרעיון העסקי, אם הכל מוצלח אבל אין כסף ליישם זאת היזם נמצא בבעיה. בוחנים את המימון, נתוני המכירות הצפויים ובדיקה של גיליונות כספיים.

בדיקת היתכנות מסתיימת בשלב המסכם שכולל המלצות מקצועיות רלבנטיות ולעיתים גם נתונים סטטיסטיים רלבנטיים. מומלץ גם לשקול פנייה לייעוץ עסקי לקבלת ייעוץ והכוונה.

Exit mobile version