הקמת חברה – פתיחת חברה

בחירת יועץ עסקי זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לייעוץ עסקי!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז לייעוץ עסקי

לפני שמחליטים על הקמת חברה יש צורך להתמודד עם שאלות רבות כגון מתי קיים צורך אמיתי בהקמת חברה? מה הם ההבדלים בין עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ? מה בדיוק משמעות המושג "בעירבון  מוגבל" (או "אחריות מוגבלת")?  אילו צעדים יש לעשות כדי לפתוח חברה? על אלה ועוד – במאמר זה.

סיבות לפתיחת חברה

 

ההבדל בין חברה לעוסק מורשה הוא שחברה הינה ישות משפטית נפרדת מבעליה, רווחי החברה או הפסדיה שייכים לחברה ולא לבעליה. לפיכך אם חברה צוברת חובות אין אלה הופכים לחובות אישיים של בעלי החברה אלה במקרים חריגים של "הרמת מסך" עליהם מחליט בית משפט.

באופן כללי הסיבה לפתוח חברה בע"מ היא מחזור כספים המצדיק את הנשיאה בעלויות ההקמה והאחזקה של גוף עסקי כזה. היקף הפעילות של חברה יהיה גדול יותר משל עוסק מורשה ומן הסתם גם של עוסק פטור.

מלבד הסיבות הנ"ל, דהינו היקף עסקים גדול יחסית ויצירת ישות משפטית נפרדת מבעלי החברה, חברה בע"מ נתפסת כגוף רציני ויציב יותר מעוסק מורשה וכפועל יוצא תוכל להתחרות באופן טוב יותר בבואה להשיג הזמנות מגופים גדולים ובוודאי בבואה לקחת חלק במכרזים.

מהי אחריות מוגבלת

כאמור חברה בע"מ, בניגוד לעוסק מורשה, הינה ישות משפטית נפרדת מבעליה. על פי רוב בראש חברה עומד חבר מנהלים ומנכ"ל (מנהל כללי) בראשו, אין מניעה כי בעלי החברה ישמשו בתפקידים כאלה.

מכיוון שמדובר בישות משפטית נפרדת אין רווחי החברה או הפסדיה שייכים ישירות לבעלי החברה. פירוש הדבר  הוא  כי אין ערבות אישית של בעלי החברה או מי מעובדיה לחובות שצוברת החברה. אם מגיעה החברה לחדלות פירעון ולפשיטת רגל לא ניתן לדרוש מבעלי החברה לשאת בהחזרים שהחברה כבר אינה משלמת. בוודאי שלנושי החברה אין אפשרות לפתוח בהליכי הוצאה לפועל כנגד בעלי החברה בגין חובות שכאלה.

 

חברה בע"מ, עוסק מורשה, עוסק פטור

 

עוסק פטור (המכונה גם "עוסק זעיר" ושם זה מעיד על אופיו של עסק כזה) או עוסק מורשה הינן דרכים אופייניות לניהול עסקים המושתתים על פועלו של אדם בודד או מספר מצומצם של אנשים. עסקים כאלה מזוהים עם אדם אחד מבחינה חשבונאית. עלות הפעלתם של עסקים במתכונות אלה הינה נמוכה באופן משמעותי משל חברה בע"מ בעיקר בשל הנהלת חשבונות פשוטה וזולה משמעותית משל זו המתחייבת על פי החוק בניהול ספרי החשבונות של חברה.

תקרת ההכנסה של עוסק פטור עומדת על כ – 70,000 ש"ח בשנה. עוסק פטור נקרא כך משום שהינו פטור מתשלום מע"מ מראש, הוא אינו גובה מע"מ מלקוחותיו ואינו מפיק חשבוניות מס אלא קבלות וחשבוניות בלבד.

תקרת הכנסותיו המותרת של עוסק מורשה גבוהה יותר והוא חייב בדיווח הנערך על ידי רואה חשבון  אחת לשנה בנוסף לדיווח דו חודשי הנערך על ידי מנהל חשבונות למס הכנה ולמע"מ.

 

חברה בע"מ מתאימה לניהול עסקים בהיקפים גדולים יותר (אף שאין הכרח בכך), עסקים שהיקף הפעילות בהם דורש העסקה של מספר עובדים. בדרך כלל דורשת פעילות עסקית בהיקף כזה התחייבויות כלכליות שבעלי החברה אינם מעוניינים להיות ערבים להם באופן אישי.

צעדים ועלויות הקמת חברה בע"מ

על מנת להקים חברה בע"מ יש צורך תחילה לנסח תקנון חברה. השלב הבא יהיה רישום החברה אצל רשם החברות, במעמד זה יש צורך להגיש עותק מתקנון החברה וכן הצהרת המייסדים על הסכמתם לשמש מנהלי החברה. רישום החברה כרוך בתשלום אגרה של כ 2500 ש"ח.
אם אין מקימי החברה מספקים את הממון הדרוש לשם תחילת הפעילות העסקית יש לקחת בחשבון כי בשל האחריות המוגבלת יתכן וחברה חדשה תתקשה בגיוס הון התחלתי.

לאחר הקמת חברה חלה חובה לנהל את חשבונותיה בשיטה הדו צידית (רישום כפול בספרי החשבונות, פעם בצד החובה ופעם בצד הזכות), את חשבונותיה של חברה ינהל רואה חשבון ולא מנהל חשבונות. מדי שנה יש לשלם אגרת רישום לרשם החברות עבור רישום החברה לשנה נוספת.

כדי למשוך כספים מהחברה, או לקבוע גובה משכורות עבור בעלי חברה המועסקים בה, נדרשת החלטה בהתאם לתקנון החברה (למשל החלטת דירקטוריון החברה ואישורה על ידי ההנהלה), כך מנועים בעלי חברה ליהנות מן האחריות המוגבלת בעודם מזרימים לכיסם את רווחי החברה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רישום סימן מסחר

המרכז לייעוץ עסקי

המרכז לייעוץ עסקי מתמחה במתן מידע בתחום ייעוץ עסקי, כל מה שרציתם לדעת על ייעוץ עסקי במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ייעוץ עסקי בחריש

ייעוץ עסקי הוא שירות לעסקים שניתן על ידי יועץ עסקי. במסגרת ייעוץ עסקי ניתן לקבל ליווי אסטרטגי לטווח ארוך או ליווי ממוקד שכולל פתרון בעיות

לקריאת המאמר »

ייעוץ עסקי בקריות

ייעוץ עסקי הוא שירות לעסקים שניתן על ידי יועץ עסקי. במסגרת ייעוץ עסקי ניתן לקבל ליווי אסטרטגי לטווח ארוך או ליווי ממוקד שכולל פתרון בעיות

לקריאת המאמר »

ייעוץ עסקי בגדרה

ייעוץ עסקי הוא שירות לעסקים שניתן על ידי יועץ עסקי. במסגרת ייעוץ עסקי ניתן לקבל ליווי אסטרטגי לטווח ארוך או ליווי ממוקד שכולל פתרון בעיות

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן