בנקים אזוריים לפיתוח

בחירת יועץ עסקי זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לייעוץ עסקי!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז לייעוץ עסקי

כל מי שבקיא בתחום הנדל"ן ולו במידה המעטה ביותר, נתקל בוודאי במושג "בנקים מרכזיים לפיתוח", בעיקר בהקשר של מדינות שאינן מפותחות דיו. גם אם החשיבות של מוסדות פיננסיים מסוג זה אינה ברורה לקהל הרחב, הרי שיש להם תפקיד חשוב ביותר בעולם בו אנו חיים. אנחנו ננסה להפיג מעט את הערפל סביב המושג.

מהם בדיוק בנקים איזוריים לפיתוח?

כשמדברים על בנקים איזוריים לפיתוח, מתכוונים למוסדות בין לאומיים שמטרתם היא פיתוח עסקי ופיתוח פיננסי. תפקיד העל של בנקים אלה הוא לסייע למדינות מתפתחות, להגביר את צמיחתן הכלכלית ואת ההשקעות בהן, וכמובן – לשפר את רמת החיים הנחווית בהן, גם על ידי הקטנת העוני.

אחת הפעולות הבסיסיות שמבצעים בנקים איזוריים לפיתוח הוא מתן הלוואות למדינות, וזאת על מנת שיוכלו לפתח את עצמן ולהחזיר את הכסף כשיהיו כבר מבוססות יותר. הבנק העולמי הוא אחד הגורמים האחראיים להקמת בנקים מסוג זה, כמו גם ארגונים בין-לאומיים אחרים ומדינות מתפתחות יותר.

מדוע קמו בנקים איזוריים לפיתוח?

בנקים איזוריים לפיתוח החלו לקום בשנות ה-50 של המאה הקודמת, והם במידה רבה תוצר של הדה-קולוניזציה, שהשאירה מדינות רבות חסרות יכולות פיתוח כלכליות. גם משבר האנרגיה של 1973, שפגע בעיקר במדינות מתפתחות, השפיע במידה רבה. בעקבות אלה, כשהתברר כי המענקים הכספיים הם מהותיים בפיתוחן של המדינות, הם המשיכו להתגבר.

על מנת למנוע קריסה כלכלית ומשברי כוחות של המדינות, הוקמה קואליציית המדינות המפתחות והמפותחות. מכאן, הדרך להקמת בנקים איזוריים לפיתוח, שיתמודדו עם נושאים אלה בדיוק, הייתה קצרה.

האם ההלוואות באמת מסייעות?

מצד אחד, בעשרות מקרים במהלך ההיסטוריה ההלוואות שניתנו למדינות מתפתחות הוכיחו את עצמן כיעילות, ושימשו כלי מרכזי בפיתוחן. עם זאת, העובדות מראות כי הפיתוח הזה הינו מוגבל עדיין, ומדינות רבות מסוג זה עדיין מתאפיינות בחוסר יציבות פוליטית ובהשפעה זעומה על השוק העולמי.

הדרך מפה ועד למשברים פיננסיים במדינות ולמעגל הלוואות שרק נלקחות עוד ועוד אינה ארוכה גם כן, למרבה הצער.

התפיסה של הבנקים האיזוריים לפיתוח

גם אם כל בנק איזורי מנהיג מדיניות שונה באופן כללי, הרי שניתן למצוא כמה קווים מנחים בפעילות של רבים מהם. בין השאר, אפשר למנות עידוד משקיעים זרים לפעול במדינות שאינן מפותחות דיו, פתיחתן לשוק העולמי, סיוע טכני בבניית תשתיות, מתן הלוואות לטווח ארוך בשערי ריבית נמוכים, שיפור נגישות המדינות למשאבים ולאנרגיה, שיפור מצב הבריאות במדינות וכן הלאה.

עם זאת, כמובן שהמטרות השונות של כל בנק משתנות בהתאם למיקום הגיאוגרפי. למשל, הבנק הגדול באסיה בתחום זה שם לו למטרה להקטין את העוני השורר ביבשת, וחלק נרחב מפעילותו מתמקד במטרה חשובה זו.

מפת הבנקים האיזוריים בעולם

נכון להיום, ניתן למנות ארבעה בנקים מרכזיים המשתייכים לקטגוריה זו, וכן לצידם עשרות נוספות של תת בנקים. כל אחד מהבנקים מאגד בתוכו מדינות רבות עם קשרי סחר אפשריים, כאשר לרוב אלו משתייכות לאיזור גיאוגרפי מסויים.

השותפה המרכזית בכל הבנקים המרכזיים היא בריטניה, אשר תרמה להם סכום עתק של כמעט מאה מיליון פאונד בשנת 2007.

המתנגדים לבנקים האיזוריים לפיתוח

למרות כל הנאמר מעלה, יש לא מעט גורמים אשר סבורים כי פעילותם של הבנקים האיזוריים לפיתוח מוטלת בספק. אלה יצביעו על היעילות המוטלת בספר של ההלוואות בטווח הארוך, יפקפקו בחלוקת התפקידים בין המוסדות השונים ויתהו היכן עובר הגבול בין הבנקים למוסדות בין-לאומיים אחרים הפועלים בתחום הפיתוח.

גם חלק מחסידי הגלובליזציה מתנגדים לפעילות הבנקים, וזאת עקב הנטייה שלהם לאחד בהסכם משותף מדינות מאיזור גיאוגרפי מסוים, ולא דווקא ליצור תהליכים חובקי עולם.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רישום סימן מסחר

המרכז לייעוץ עסקי

המרכז לייעוץ עסקי מתמחה במתן מידע בתחום ייעוץ עסקי, כל מה שרציתם לדעת על ייעוץ עסקי במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ייעוץ עסקי בחריש

ייעוץ עסקי הוא שירות לעסקים שניתן על ידי יועץ עסקי. במסגרת ייעוץ עסקי ניתן לקבל ליווי אסטרטגי לטווח ארוך או ליווי ממוקד שכולל פתרון בעיות

לקריאת המאמר »

ייעוץ עסקי בקריות

ייעוץ עסקי הוא שירות לעסקים שניתן על ידי יועץ עסקי. במסגרת ייעוץ עסקי ניתן לקבל ליווי אסטרטגי לטווח ארוך או ליווי ממוקד שכולל פתרון בעיות

לקריאת המאמר »

ייעוץ עסקי בגדרה

ייעוץ עסקי הוא שירות לעסקים שניתן על ידי יועץ עסקי. במסגרת ייעוץ עסקי ניתן לקבל ליווי אסטרטגי לטווח ארוך או ליווי ממוקד שכולל פתרון בעיות

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן