קרנות הון סיכון

בחירת יועץ עסקי זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לייעוץ עסקי!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז לייעוץ עסקי

תעשיית ההי-טק הישראלית, ולמעשה גם העולמית, חייבת רבות לתעשיית ההון סיכון. קרנות הון סיכון הן מושג כלכלי שהחל לפעול לאחר השפל הכלכלי הגדול של ארה"ב ומאז ועד היום מדובר על תעשייה עצמוה בהיקפיה וכזו שהיוותה את בסיס ההצלחה לחברות טכנולוגיות רבות שכיום הן מהגדולות בעולם.

מהי קרן הון סיכון?

כפי שניתן להבין מהשם קרנות הון סיכון, אלו גופים עסקיים אשר משקיעים בפרויקטים וחברות ברמות סיכון גבוהות ובעיקר בשלבים הראשוניים של הפיתוח או הקמת עסק. מטרת ההשקעה באותן חברות או רעיונות היא לקבל נתח מהבעלות על החברה וכאשר הרעיון מתגבש לכדי משהו רווחי או החברה נמכרת לגוף אחר אז קרן ההון סיכון מקבלת אחוז ניכר מהרווח.

דרך הפעולה הבסיסית, מאז ומעולם, של קרנות הון סיכון היא כזו שלקרן יש כמה שותפים מייסדים/מנהלים אשר אחראיים לכל היבטי בחירת ההשקעות, ניהול המעורבות בחברות המושקעות ועוד ומשקיעים חיצוניים שלמעשה משקיעים מכספם בקרן הון סיכון כזו או אחרת במטרה לקבל תשואה חיובית לאחר כמה שנים עם פירוק הקרן ו/או מכירת אחזקותיה. המשקיעים החיצוניים הללו אינם מעורבים בניהול של קרנות הון סיכון או בבחירת ההשקעות וכיום מדובר בעיקר על משקיעים מוסדיים גדולים שמשקיעים חלק מהכספים שתחת ניהולם בקרנות אלו. מייסדי ומנהלי הקרנות מרוויחים דמי ניהול קבועים וכן מקבלים אחוז משמעותי ממכירות החברות שנמצאות בתיק ההשקעות של הקרן (אקזיטים).

תעשיית ההון סיכון נוצרה הארה"ב ושם היא הכי גדולה עד היום, בישראל פעלו ופועלות קרנות רבות שחלקן ישראליות וחלקן זרות, מגזר ההי-טק הגדול והמפותח של ישראל, לצד פעילות יזמית ענפה גורמים לכך שיש פעילות משמעותית קרנות הון סיכון בישראל. נסקור כמה דוגמאות לקרנות שפעילות בישראל.

קרן JVP

קרן הון סיכון מובילה וותיקה בישראל, הדמות המזוהה ביותר עם הקרן כיום הוא היזם הסדרתי אראל מרגלית. הקרן פעילה מירושלים ובעברה השקעה בחמה מהבחרות הגדולות ביותר שהוקמו בישראל, קרן JVP קיימת כבר 16 שנה ובמסגרתה היו כבר כמה קרנות הון סיכון שונות שהשיגו תשואות מרשימות למדי למייסדים ומשקיעים בהן. הקרן נבחרה בשנת 2010 כקרן המובילה בישראל וכאחת מבין שלוש קרנות הון סיכון המובילות באירופה. אחזקות משמעותיות של הקרן לאורך השנים, שאת חלקן מכרה JVP בתשואה גבוהה מאוד הן: דיון נטוורקס, כרומטיס, קוג'נט, נטרו ועוד חברות פורטפוליו רבות אחרות.

קרן JVP משקיעה כיום בחברות בכמה שלבים של פיתוח עסקי ותפעול וכמו כן מפעילה מעבדות פיתוח ומחשבה משל עצמה לקידום רעיונות חדשניים ובעלי יכולות כלכליות.

קרן פיטנגו

אחת מקרנות ההון סיכון הגדולות והמצליחות בישראל, קיימת מאז 1993 והדמויות המזוהות ביותר איתה היא בנו של נשיא המדינה שמעון פרס, מר חמי פרס ומר רמי קליש. קרן פיטנגו מנהלת כים מעל 1.3 מיליארד דולר בפורטפוליו שלה ומאחוריה השקעה בחברות משמעותיות שנמכרו ברווח אדיר לקרן ולמשקיעיה. הקרן השקיעה במעל 120 חברות לאורך שנות פעילותה, חלק קטן מהחברות האלו הוא: דיון נטוורקס, אודיו-קודס, אופטונול, רדוור, ריטליקס, ווקל-טק, סקופוס וטריאנה.

פיטנגו משקיעה בחברות בכמה רמות, החל משלב ה-SEED ועד חברות בשלבים מאוחרים יותר.

קרן סקויה

מבין קרנות הון סיכון שנסקור כאן, קרן סקויה אינה ישראלית מיסודה אלא מדובר על קרן הון סיכון אמריקאית גדולה שמקורה במולדת ההון סיכון – עמק הסיליקון בקליפורניה. ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה סקויה הקימה קרן הון סיכון ועובדה זו מלמדת רבות על שוק ההי-טק המקומי. קרן סקויה האמריקאית השקיעה בתחילת הדרך של חברות שכיום מהוות תאגידי ענק כמו אפל, אורקל, סיסקו ויאהו. קרן סקויה ישראל פועלת באמצעות שותפים מנהלים שכל אחד מרכיב צוות שאחראי על השקעות ספציפיות עבור הקרן. חלק מההשקעות המשמעותיות של קרן סקויה ישראל לאורך השנים הן: קונטרה, טריאנה, ג'ה-ג'ה, קוטנדו, סנאפטו, קומראנט ואחרות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רישום סימן מסחר

המרכז לייעוץ עסקי

המרכז לייעוץ עסקי מתמחה במתן מידע בתחום ייעוץ עסקי, כל מה שרציתם לדעת על ייעוץ עסקי במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ייעוץ עסקי בחריש

ייעוץ עסקי הוא שירות לעסקים שניתן על ידי יועץ עסקי. במסגרת ייעוץ עסקי ניתן לקבל ליווי אסטרטגי לטווח ארוך או ליווי ממוקד שכולל פתרון בעיות

לקריאת המאמר »

ייעוץ עסקי בקריות

ייעוץ עסקי הוא שירות לעסקים שניתן על ידי יועץ עסקי. במסגרת ייעוץ עסקי ניתן לקבל ליווי אסטרטגי לטווח ארוך או ליווי ממוקד שכולל פתרון בעיות

לקריאת המאמר »

ייעוץ עסקי בגדרה

ייעוץ עסקי הוא שירות לעסקים שניתן על ידי יועץ עסקי. במסגרת ייעוץ עסקי ניתן לקבל ליווי אסטרטגי לטווח ארוך או ליווי ממוקד שכולל פתרון בעיות

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן